Glömt?
Ej registrerad? - Att registrera sig är helt gratis och tar mindre än en minut | Registrera mig
Medlemmar : Björn Fehrm
Översikt Logg Blogg Bilder Bilar Event Varvtider Kontaktinfo
Blogginlägg (12)
Nästa sida
Roliga vägar (11) Kör Monte rallyts mest kända sträcka från soffan i Sverige (låter lite konstigt men är faktiskt möjligt, se nedan)!

I veckan går Monte Carlo rallyt av stapeln, jag tänkte åka och titta på de 2 sträckor som fortfarande körs ovanför Monaco, Col de Turini och Luceram sträckan. Jag har åkt båda och beskrivit dem i Roliga vägar (2). I år körs inte riktigt samma sträckning som förr, i stället för Sospel>Col de Turini>La Bolllene-Vesubie körs Piera-Cava >Col de Turini>La Bollene Vesubie. När jag skulle reka inför att vi ska üka dit använde jag Google maps och Google Earth som jag skrev om i avsnitt 7 och BINGO nu har Google varit där med sin 8 hövdade kamerabil och plåtat hela Col de Turini sträckan i Streetview!

Därmed kan man själv åka sträckan och få en bra uppfattning hur det svänger mm. Jag kunde direkt se att den del som jag inte kört inte är så spännande (fin skogsväg med svepande kurvor), Colens utmaning ligger som förut i sträckan från toppen ner till La Bollene, den del som jag kört (oerhört trångt, kurvigt och med flera stup).

Gå in i Google Maps eller Google Earth och recca själv!! Jag har satt 3 linjer till olika delar av Colen i kartan, ta Gubben i Google Maps och placera hans gröna fotcirkel på halva vägen upp, på toppen och halva vägen ner på Colen sträckan, nu ser du hur olika de 3 delarna är av världens mest kända Rally sträcka (du kommer dit genom att sätta in Piera-Cava och La Bollene Vesubie som start och mål i Directions i Goggle Maps och sen hittar du Streetview gubben ovanför Zoom kontrollen).

Toppen är där alla åskådarna står och slänger snö på vägen för att få se bredställ  annars är nog serpentinerna halvvägs ner mot Bollene bästa åskådarplats, kolla själv och känn hur mycket du vill ladda sent på Fredag kväll med snöiga vägar och de trä-räckena.

Jag återkommer med lite bilder från Fredag när vi har varit och kollat, sträckorna går på kvällen så vi får se vad som fastnar på filmen.

Bifogade bilder

Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4
Anmäl
Björn Fehrm | 2010-01-20 00:27
Kommentera
Roliga vägar (10) Hur hittar man roliga vägar genom Alperna om man kör normal vägen A7 (Hamburg-Kassel-Würzburg-Ulm) till Italien?

Det närmaste om man ska till Milano är San Bernadino som jag skrev om i Roliga vägar 1. Det är ett bra pass med riktigt rolig körning. Har man kört San Bernadino och vill pröva nåt nytt kan man söka sig väster ut till Sankt Gotthard (beskrivet i Roliga vägar 7) men man kan även välja en route öster ut som leder till passet som många talar om, Passo di Stelvio. Det blir inte riktigt så optimal körning som de andra passen, Stelvio ligger avigt till, men väljer man rätt väg kan man kompensera med rolig körning både på väg till och från Stelvio.

Bäst kör man då Ulm-Memmingen-Bregenz och sen över Götzis in i Schweiz, se kartan. Väl i Schweiz tar man motorväg no 3 efter Rehn till Landquart. Där viker man mot Davos och sen Livignio (samma väg som Topgear körde till Stelvio). Efter vägen ligger några av de fashionablare skidorterna i Schweiz, Klosters och Davos.De kan vara värda ett besök, Davos ligger vackert vid en Alpsjö, bild 2.

Efter Davos väntar Fluelapasset, ett trevligt landsvägspass med fina kurvor. Det är dock huvudvägen till nästa dal så man kan få sällskap på vägen, bild 3. Sen kan man välja 2 vägar till Stelvio Passet, antingen söder ut över Livignio eller rakt öster ut via Ofen- och Fuorn- pass samt Val Mustair (har jag inte kört än, ser dock fina ut). Då kommer man på Stelvio passet från nordsidan vilket kan va bra eftersom den riktiga höjdarvägen ligger efter passet från Bormio söderut in i Italien, se kartan.

Väljer man Livignio så får man uppleva en väldigt trevlig skidort som dessutom är taxfree area, här bunkras det sprit, röka och kläder. På bild 4 har jag parkerat för bunkring, den lokala citron och äpple likören är ett tips. Vägen Davos-Livignio och sen Livignio – Bormio (SS301) är dock inga höjdare, det mest spännande är den 1 filiga vägtunneln till Livignio (man får vacker vänta i 20 minuter om andra riktningen kör) och sen tullstationen mitt på berget efter Livignio där Polizia Finanzia kollar att du inte köpte mer än du får :-). Topgear valde denna väg till Stelvio och tyckte den var bra, de behövder nog nåt stärkande:-).

Väl framme i Stelvio (du kör passet Nord till Syd) eller Bormio (Syd till Nord) så kommer utmaningen Stelvio pass. Den har jag beskrivit i Roliga vägar 3, nu ska jag istället än en gång vurma för vägen söderut från Bormio. Den heter SS300 och själva passet heter Passo di Gavia. Jag ville kolla om det var så bra som jag minns, och det var det, en av de bästa körvägarna i Alperna. Det är tydligen inte bara jag som tycker så, när jag nådde toppen stod 3 testbilar från BMW (bla nya 6 serien) och kollade utsikten efter den fina löpan upp på Nordsidan. Har man valt Livignio vägen kan man faktiskt köra detta pass från nord till topp och sen tillbaks för att sen ta Stelvio passet. Som jag skrev tidigare är sydsidan för smal för rolig körning, den leder dock till en fin dal med fint rull ända till Brescia eller Milano.

Tricket om man kör Stelvio från syd till nord är att hitta lämplig fortsättningsväg, bäst är nog att forsätta öster ut till Bolzano för att ta Autostradan till Verona. Summa sumarum har man lagt minst 4 timmar till sin restid, men vad gör man inte för de riktigt goa tillfällena när hjärnan bara är full av gasa, bromsa, svänga och bilen studsar och far på de 3 dimensionella vägarna.

Bifogade bilder

Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4 Bild 5
Anmäl
Björn Fehrm | 2009-12-23 15:07
Kommentera
Roliga vägar (8) Kör man över Basel mot Italien är Sankt Gotthard standard sättet att passera Alperna. Hur man kan göra det lite intressantare var beskrivet i förra inlägget, nu ska vi titta på ett bra alternativ. Mer väster ut ligger passet Grand Saint Bernard, man kör Frankfurt-Basel-Bern-Montreux-Saint Bernard-Aosta dalen till Italiens stövelskaft i stället för Frankfurt-Basel-Luzern-Sankt Gotthard-Lugano-Milano, se kartan i bild 1.

Grand Saint Bernard tillhör de riktigt stora passen, både kör mässigt och natur mässigt. Totalt är det ca 8-10 mil längre än över Sankt Gotthard lite beroende vart man ska i Italien och det är lite längre körning på normala vägar. För den extra tiden får man dock betalt, passet är 2500 meter högt och riktigt spektakulärt, det är bara öppet på sommaren (som Stelvio) och bjuder på storslagen natur, se bild 2. Bergen in bakgrunden är Mont blanc, Alpernas högsta berg.

På toppen ligger det stora Saint Bernard klostret som man nästan kör igenom (se bild 3, i förgrunden gränsen Schweiz-Italien och i bakgrunden klostret), det är uppkallat efter grundaren Saint Bernard of Menthon (det byggdes år 1049), han är även mannen bakom Sankt Bernards hunden som användes här för att rädda lavinoffer mm. Klostret ligger brevid en sjö som är frusen nästan året om, på vintern kan det vara upp till 10 meter snö på pass toppen!

Vägen upp till detta mäktiga pass är också läcker, den är rejält kurvigt (bild 4) många kurovor har bra genom sikt och antalet ”idiot” hårnålar är moderat. I det hela en fin körupplevelse både på nord och syd sida. Från Aosta dalen där man landar leder bra Autostrador till resten av Italien.

Jag körde passet när det var delvis täckt av moln, jag kommer nog att komma tillbaks för att uppleva det med bra sikt, det är det värt!

Bifogade bilder

Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4
Anmäl
Björn Fehrm | 2009-10-19 20:52
Kommentera
Roliga vägar (7) När man ska passera Alperna så kan man antingen kör de gamla vanliga spåren; (från Väster till Öster) Mont Blanc tunneln, Gotthard tunneln, San Bernadino tunneln eller Brenner passet. De har alla ett gemensamt, de tar dig från A till B, men du får varken en kul körning eller en fin naturupplevelse. Vill du göra nåt mer av det hela så är givetvis Google-maps ett bra verktyg för planering av resan men det finns ett bättre, Google Earth!

I Google Earth finns det ett specieltt lager som har många bra alp-pass utmärkta, ladda in det genom att klick på denna länk:

http://bbs.keyhole.com/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=842041

och ladda sen ned den fil som finns i forumets första post:

cl-05-11-07-110222937.kmz

Filen installerar ett lager i Google Earth med gröna pilar till flera riktigt fina Alp-pass, jag har lagt till några i forumet också. Om man zoomar in på ett sådant pass i Google Earth (låt oss pröva dagens pass, Sankt Gotthard, över toppen) så får man en mängd bra informationer:

1. Hur går passet; småkurvigt med mjuka serpentiner är roligast att köra. Långa raka partier på toppen är inte så kul, skarpa serpentiner efter branta bergssidor kan va bra men mestadels har man för dålig sikt för att kunna åka sportigt.

2. Hur ser det ut i passet; alla de små blå fyrkanterna är foton som folk har tagit och man får en riktigt fin känsla för hur passet kommer att upplevas via dessa.

3. Har man tur så har Google kört med sin panorama-kamera bil och gjort ”Streetview” foton av vägen, du ser det i Goole Earth som små kamerasymboler på vägen, i Google Maps som blå-märkta vägar när du tar i "Gubb" symbolen över Zoom-listen. Sankt Gotthard är inte i ”Streetview” ännu men det finns andra som är.

När man tittar på alla dessa pass så slår det en att de ligger som på ett pärlband från Chur i Öster ända ned till Grenoble i väster, se kartan i bild 1. Alperna har en sista hög kamm här och nord om den ligger en sänka. I sänkan finns en väg (blå prickad på kartan, väg 19 som sen blir 9/E62) och från den går pass både söderut och norrut, jag har markerat en del in kartan. Givet är denna väg en kandidat att åka längs om man gillar Alpkörning, i sänkan ligger även några fina pass, jag har prövat Oberalp och Furka som en del av transporten till de stora passen.

Så med dessa verktyg i bagaget så åker vi Sankt Gotthard! Passet tillhör ett av de mest använda, det är den närmaste vägen mellan Basel/Zürich och Lugano/Milano och kommer man från Sverige så är det den logiska fortsättningen på A7-A5 mot Basel. Kör man den moderna sträckningen så är det dö-trist körning, egentligen ett enda långt komplex av tunnlar med varken krökar eller vacker natur. Viker man in på gamla vägen innan de stora tunnlarna börjar vid Göschenen får man vara med om en hel del, bla kör man över den kända ”Djävulsbron (Teufelsbrücke) vid Göschenen ravinen, se bild 2.

Efter att man avverkat det norra passet så kommer man till sänkan med väg 19, där ligger Andermatt, en charmig liten stad med kullerstens belagt centrum, bild 3. Här kan det va läge för en paus innan man attackerar det egentliga Gotthard passet söder om Andermatt. Gotthards norra sida är rätt standard Alpkörning, toppen är lite flack men vacker. På sydsidan ligger de verkliga godbitarna. Tittar man på bilderna och sattelitbilderna/kartan i Google Earth/maps så ser man att det finns 2 passager ned på sydsidan, en asfalterad väg (hyfsat ny och inte så rolig) och en riktigt gammal väg med massor av kurvor och kullerstensbeläggning från toppen och hela vägen ned på sydsidan, bild 4-6.

Det är givetvis denna man ska köra, kanske inte en racersträcka men en definitiv upplevelse, det svänger som fasen och räckena är av typ stenpelare med precis sånt avstånd att en bil i retursladd kan kila igenom :-)). Detta gör att man kör med huvudet och njuter av utsikten och tidens vingslag (tänk att åka här med häst och vagn när det regnar, spännande!!). På bild 6 framgår även vilken jätteansträngning det måste har varit att bygga detta gamla pass. Alltså, Gotthard är inte ett av höjdarpassen körmässigt men dock upplevelsemässigt, definitivt värt att strunta i tunneln och ta sig tiden att köra över toppen!

Bifogade bilder

Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4 Bild 5
Anmäl
Björn Fehrm | 2009-10-06 22:56 | 2 kommentarer
Kommentera
Roliga vägar (6) Som omväxling ska jag beskriva några fina motorvägar som jag provat under de 10 åren på kontinenten.

Vi börjar i Tyskland, den fria fartens förlovade land. Det blir tyvärr färre och färre Autobahns som har fri fart i Tyskland. Numer får man leta efter sträckor där man kan hålla fullt längre tid, senast hackades Leipzig-Berlin sönder i stycken med många 120 och 130. För bara något år sedan var det 30-40 minuter fullfart när man närmade sig Berlin :-)

Här kommer några tips på fina motorvägar som fortfarande ger möjlighet att lufta bilen:

- A7 Hamburg –Hannover har bitvis fulltfarts sträckor och längre ned kommer Harz bergen (C-D på första kartan) där det blir mer 3 dimensionellt, tyvärr med en hel del 120.

- A2 Hannover – Magdeburg, långa sträckor fritt efter Braunschwieg men ganska spikrakt, toppfarts test-sträcka :-).

- A9 Berlin-München, med sfortfarande hyfsat fritt mellan Berlin – Leipzig och sen lite blandat till gränsen till Bayern. Där börjar den bästa biten, A9 Munchberg-Nürnberg (första kartan A till B). Det är den riktiga höjdarsträckan på Tyska Autobahn enligt min mening, här är fritt med kraftiga kullar/kurvor och 3 spårig motorväg. Är det lite trafik kan man utan att störa andra ladda ordentligt och känna hur däck och chassi får jobba i farter över 200. Det är inte en eller två sköna passager som i Kasselbergen, det fortsätter i säkert en timme nästan tills man når Nürnberg, gött. Sista sträckan till München är mer blandat.

Utanför Tyskland är det lite tunnsått då det är hastighetsbegränsat, dock finns det en sträcka i Italien som påminner om A9s nedre del, Genua – Ventimiglia. Den nya delen som leder från Milano slätten till Genua och sen till Ventimiglia (C-D-E på kartan nummer två) är skönt kurvig med massor med tunnlar. Från C-D är det 3 spårigt och risknivån är därmed hyfsat låg, sen blir det 2 spårigt utan vägren, här får man passa upp och man bör inte köra fort när det är mycket trafik. Bäst är på natten, tunnlarna är upplysta och trots att det är 130 kör många bilentusiaster 150-180, då suger det skönt när vägen kråmar sig fram efter Medelhavet.

Vill man åka riktigt kurvig motorväg ska man ta gamla vägen till Genua, B-A på kartan, här kröker det modell alpvägs serpentin på en 2 spårig motorväg, riktigt roligt :-).

Bifogade bilder

Bild 1 Bild 2
Anmäl
Björn Fehrm | 2009-09-15 23:36
Kommentera
Roliga vägar (5) Det finns många trevliga sätt att ta sig från mellan Europa till Rivieran, Route Napoleon är en av roligare körmässigt. Routen är en 30 mil lång del av Route National 85, den går mellan Canne och Grenoble, se figur.

Routen fick sitt namn eftersom Napoleon tog denna väg tillbaks till Paris 1815 efter sin första abdikation och sin landsförvising på ön Elba, han ville unvika normala vägen Cannes-Marsellies-Lyon-Paris där regeringens trupper kunde förmodas. Vi undviker ju den tråkiga Autorouten av helt andra skäl :-)

Routen är som roligast mellan Grasse och Digne (C-D på kartan), resten är mer normal Fransk landsväg. Väljer man dessutom att köra Col de Vence på södra tampen så blir körglädjen ännu större (B-A på kartan). På Route de Vence valde Ford att introducera Focus RS i våras, sträckan är så pass bra att den tjänar som en av specialsträckorna i lokala asfalt rallyn på Rivieran. Col de Vence har riktigt sköna långsvepta kurvor och fantaskiska vyer över medelhavet, när man sen kommer in på Route Napoleon vid B så blir det lite knixigare men fortfarande med bra flyt.

Det finns mycket att se efter vägen, exempel staden Castellane på halva sträckan mellan B och D, den har bla ett kapell på klippan över staden, se bild. Man kan även ta en avstickare där för att se den underbara naturen runt floden Verdun (bla Gorge de Verdun, en Canyon av det pampigare slaget).

Vill man köra aktivt ska man försöka unvika att köra routen när det är typisk semesterhelg, den är rätt populär och man får va bra på att köra om i så fall. Roligast är nog att göra en noggran planering och kombinera rolig väg, avstickare för att kolla naturen och för att äta och bo bra. Det finns fina värdhus och små Hotell efter hela sträckan, bara och kolla in i Google Maps.

Bifogade bilder

Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4
Anmäl
Björn Fehrm | 2009-09-03 18:30
Kommentera
Roliga vägar (4) Nästa fina väg hittade jag då jag sökte alternativ till den ordinarie vägen tillbaks från Nice, dvs Nice-Ventimiglia-Genua-Milano-San Bernardino-München. Speciellt motorvägen Ventimigilia-Genua (är en skön motorväg när den är fri, kommer i avsnittet roliga motorvägar) har problem på Söndag em/kväll under semstertider, halva Italien ska hem efter ha badat och vi avfarten till Turin vid Savona klarar inte betalstationen trycket, det blir kö ut på motorvägen och så kryper det hela fram.

Från Ventimiglia går det en landsväg, E74, Ventimiglia-Cuneo och sen Autoroute till Turin-Milano. Nu listade jag ut att jag kunde åka upp i bergen tidigare, vid Menton-Sospel (som till Col de Turini) och sen köra passet Col de Bruis fram till E74. Det visade sig vara ett kanonval, Col de Bruis är ett riktigt höjdarpass körmässigt, inte så högt och spektakulärt som Passo di Stelvio men bra mycket roligare att köra.

Serpentiner och kurvor är mycket öppnare, farten högre (det går på 2an-4an), tämligen bil- och polis-fritt och det finns flera riktigt sköna vä-hö-vä-hö med riktigt sköna gupp och krön i kurkombinationerna, lite Nordsligan i sina bitar ;-). Att sen passet dessutom ligger bra till och ligger på vägen till Rivieran gör det ju inte sämre om man ska dit.

På krönet ligger en restaurant där man kan äta eller ta en kaffe, utsikten är magnifik förstås. Man kan köra detta pass+E74 åt båda hållen, det är like kul vilket som. Totalt tar det hela ca 1-1,5 timme mer än Milano-Genua-Nice men är det kö tappar man lätt 2-3 timmar och sen är det ju så mycket roligare :-).

Resten av vägen (E74) är inte pjåkig den heller, ligger vackert inspräng i en dalgång med en smal tunnel modell äldre på gränsen mellan Frankrike och Italien. Man får va bra att köra om dock, här är det inte lika biltomt som Col de Bruis, speciellt på helgerna väljer många Turinare denna väg till/från havet.

Bilderna är XFen framför Restaurangen på krönet, typiskt körbild E74 (har ingen körbild på passet, fullt upp att gasa-bromsa och njuta), tunneln vid gränsen och en av the otaliga härbärgerna efter vägen.

Bifogade bilder

Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4 Bild 5
Anmäl
Björn Fehrm | 2009-08-24 18:59
Kommentera
Sida 1 av 2 Nästa sida

Annonser Annonsera