Glömt?
Ej registrerad? - Att registrera sig är helt gratis och tar mindre än en minut | Registrera mig
Forum : Maseratiklubben : Att köpa Maserati : Maserati Biturbo Önskas Köpa
Inlägg och svar (41) Svara
Sida 4 av 5 Nästa sida Föregående sida
Hans-Ulric Josefsson Hans-Ulric Josefsson | 14 juni kl 21:41
Jörgen Westerberg: 2,8 motorerna laddar 0,82 bar och 2,0 motorerna 1,2 bar. Men 2,8 har klart högre vridmoment och högre effekt upp till 5500 rpm där når 2,8 max effekt och vänder nedåt medan 2,0 fortsätter uppåt lite till. I verkligheten borde en 2,8 vara snabbare än en 2,0. Vem varvar hela tiden över 5500 rpm? och vid 6750 är det slut.
Intressant info, jag har inte kunnat jämföra de olika motorstorlekarna på rättvist sätt. Har du haft Ghibli med både 2.0 och 2.8, det skall ju skilja 22 hk till 2.0:ans fördel? Maserati måste m h t det du skriver medvetet velat kompensera de mindre motorernas sämre vridmoment på detta sätt, inte minst för att deras marknad med straffbeskattning på stora motorer skall behöva erbjudas långsammare bilar. Intressant, har funderat på effektskillnaden länge.

Hans
Anmäl
Jörgen Westerberg Jörgen Westerberg | 15 juni kl 20:45
Maseratis effektdiagram för 2 och 2,8 L Ghibli.
Bilagor
Bild 1 Bild 2
Anmäl
Jörgen Westerberg Jörgen Westerberg | 15 juni kl 20:57
inte bra upplösning
Bilagor
Bild 1 Bild 2
Anmäl
Hans-Ulric Josefsson Hans-Ulric Josefsson | 17 juni kl 19:34
Mycket intressanta siffror, tack för dem. Ghibli är verkligen en intressant bil att köpa och detta förklarar skillnaderna. Känner du till om bilarna anses göra 0-100 km/h på samma tid?

Hans
Anmäl
Johan Bergils Johan Bergils | 18 juni kl 12:13
Hej! Siffrorna 0-60 mph har jag sett samma siffra på, 5.6 sek.
Något material säger att 2.0 var snabbare med någon tiondel. 0-100 kmt, enligt Wikipedia, ser ut som
2.0 = 5,7
2,8 = 6,0

Anmäl
Johan Bergils Johan Bergils | 18 juni kl 12:15
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maserati_Ghibli
Anmäl
Hans-Ulric Josefsson Hans-Ulric Josefsson | 18 juni kl 12:29
Se där, svaret fanns på Wikipedia och av diagrammen ovan att döma blir det mer varvande i starten med 2.0. Intressant läsning på wikipedia, Ghibi Open Cup verkade kunna hänga på Ferrari 355 Challange.

Hans
Anmäl
Johan Bergils Johan Bergils | 18 juni kl 12:50
Ja, och att man valde bygga cupbilarna på 2.0-versionen är ju också lite udda.
Anmäl
Jörgen Westerberg Jörgen Westerberg | 18 juni kl 15:13
Maserati 222 E , Spyder E och 228 Årsmodell -89 hade alla den 3-ventilade 2,8L motorn. 222 var lättast sedan Spyder och sedan 228 som är ganska stor. Hur tror ni maserati redovisade accelration och topphastighet ?
228 var dyrast, sedan kom Spyder och sen 222.
Jo självklart var 228 snabbast i accelaration och toppfart sist kom den lättaste 222. Italiensk logik eftersom den som betalar mest pengar för sin bil givetvis ska ha den snabbaste. Med liknande logik så kan ju inte en bil med 306 HK vara långsammare än en bil med 286 HK, det är ju solklart. :-) Speciellt inte som 2,0L var för hemmamarknaden och där ville man ju sälja flest bilar. Då kan den ju inte vara långsammare än exportvarianten.
'
Anmäl
Johan Bergils Johan Bergils | 19 juni kl 07:19
Låter rimligt, på ett italienskt sätt..:)
Anmäl
Sida 4 av 5 Nästa sida Föregående sida
Svara
Du måste vara inloggad för att svara | Logga in eller registrera dig

Annonser Annonsera